مقالات تخصصی

ارتباط بهداشت و محیط زیست در مدیریت فاضلاب

 ارتباط بهداشت و محیط زیست در مدیریت فاضلاب

از آنجا که تحقیقات در مشخصات فاضلاب، گسترده شده و نظر به اینکه روش ها برای تحلیل اجزای اصلی خاص و پتانسیال تاثیرگذاری آنها بر بهداشت و محیط زیست فراگیرتر شده، بدنه دانش علمی به طرز چشمگیری وسیع‍‍تر گردیده است. ‍بسیاری از روش‍ های تصفیه توسعه یافته جدید، برای حل چالش های بهداشتی و زیست محیطی به انجام کاوش های جدید پیوسته اند، هر چند که پیشرفت اثر بخشی فناوری تصفیه همگام با افزایش توانایی آشکار سازی اجزای اصلی پیش ‍نرفته است.

آلاینده ها می توانند در غلظت های کمتر از آنچه به وسیله فناوری های موجود، قابل حصول اند، تشخیص داده شوند. بنابراین ارزیابی دقیق تاثیرات بهداشت و محیط زیست و ارتباط این تاثیرات به طور فزاینده ای در مدیریت فاضلاب مهم شده است. پیامدهای کیفیت آب وقتی پدید می آید که مقادیر در حال افزایش فاضلاب نصفیه شده به بدنه آبی که در نهایت، به منبع آب که در نهایت به عنوان منبع آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تخلیه شود. از آب های رودخانه می سی سی پی و رودخانه های زیادی در ایالت های شرقی ایالات متحده برای منابع آب شهری و صنعتی و به عنوان مخزنی برای فاضلاب تصفیه شده حاصل، استفاده می‎شود.

درکالیفرنیای جنوبی یک ناحیه نیمه خشک، از مقادیر فزاینده ای از فاضلاب بازیافت شده برای تغذیه آب های زیر‍زمینی برای افزودن به منابع موجود آب آشامیدنی استفاده می شود و یا برنامه ریزی شده است تا استفاده گردد. سوالات مهمی در مورد آزمون و سطوح تصفیه مورد نیاز برای حفاظت از بهداشت انسان در جایی که فاضلاب تصفیه شده، زیادی با منابع آب آشامیدنی، در نتیجه استفاده مجدد غیر سیستم قابل شرب به هم آمیخته می شود، باقی می ماند. بعضی از متخصصان مخالف اصل استفاده مجدد غیر مستقیم فاضلاب تصفیه شده برای مقاصد آب آشامیدنی هستند، دیگران اظهار نگرانی می کنند که فناوری ها جاری برای شناسایی آلاینده های میکروبیایی و شیمیایی مهم برای بهداشت نامناسب هستند.

از جمله دغدغه های اخیر:

1) نداشتن اطلاعات کافی درباره خطرات بهداشتی ایجاد شده توسط بعضی میکروب های بیماری زا و اجزای اصلی در فاضلاب ( تعریف خطرات بهداشت عموم بر مبنای علوم منطقی یکی از چالش های پیوسته است ).

2) طبیعت ناشناخته یا اجزای اصلی ناشناخته شیمیایی و عوامل بیماریزای بالقوه.

3) اثر بخشی فرایند ها تصفیه برای زدایش آنهاست.

به دلیل اینکه روش های جدید و حساس تر برای آشکار سازی مواد شیمیایی در دسترس اند و روش هایی توسعه یافته اند که تاثیرات بیولوژیکی را بهتر تعیین می کنند، اجزایی که پیش تر شناسایی نشده اند اکنون جزء چالش ها هستند. مثال هایی از چنین اجزای اصلی شیمیایی ای در آب های سطحی و زیر زمینی، هر دو یافت شده اندکه شامل N – نیتروزو سدیم دی متیل امین ( NDMA)، یک جزء اصلی سوخت موشک، متیل ترسیوبوتیل اتر ( MTBE )، یک ماده خیلی محلول افزودنی به بنزین، مواد فعال اصلی طبی شامل مختل کننده های مواد درون ریز، آفت کش ها، مواد شمیایی صنعتی و ترکیبات فنل است که به طور عادی، در مواد سطحی غیر یونی، یافت می شود.

مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز، یک نگرانی خاص بهداشتی اند زیرا آنها به دلیل یک واکنش اغراق آمیز می توانند هورمون های تولید شده در جانوران مهره دار را تقلید کنند و یا می توانند مانع تاثیرات یک هورمن در بدن شوند. این مواد شیمیایی می توانند سبب مشکلاتی در رشد، رفتار و تولید برای مثال در گونه های زیستی متنوع شوند افزایش در سرطان های بیضه، پروستات و پستان از عوارض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است. اگر چه تصفیه این مواد شیمیایی در حال حاضر یک ماموریت تصفیه فاضلاب شهری نیست، اما ممکن است در آینده تاسیسات تصفیه فاضلاب برای مقابله با این مواد طراحی شوند. دیگر نگرانی های بهداشتی مربوط به موارد زیر است:

1) آزاد شدن ترکیبات آلی فرار ( VOCѕ ) و آلاینده های سمی هوا ( TACѕ) از تاسیسات جمع آوری و تصفیه، 2) ضدعفونی با کلر 3) محصولات فرعی ضدعفونی ( DBPѕ ) .

بوها یکی از جدی ترین دغدغه های زیست محیطی جامعه هستند. فناوری های جدیدی برای اندازه گیری بو به کار رفته اند تا رشد و حرکت بوهایی که ممکن است از تاسیسات فاضلاب ناشی شوند، اندازه گیری شوند و تلاش های خاصی برای طراحی تاسیساتی که افزایش بوها، شامل تاثیرگذاری آن ها را به حداقل برسانند و تدارک تصفیه مناسبی برای تخریب آنها، در حال انجام است. خیلی از مواد زائد صنعتی شامل VOS هایی هستند که ممکن است قابل اشتعال، سمی و بودار باشند و امکان دارد عامل مه فتوشیمیایی و ازنتروپوسفریک باشند. مقررات هوای پاک و مقررات محلی مدیریت کیفیت هوا به سمت موارد زیر هدایت شده است:

1) به حداقل رساندن VOC آزاد شده در منابع

2) در بر داشتن انتشار فاضلاب و VOC آنها ( مثلا با اضافه کردن حصار)

تصفیه فاضلاب برای زدایش VOC و جمع آوری و تصفیه بخارات منتشر شده از فاضلاب. اغلب VOC ‍هایی که به عنوان TAC طبقه بندی شده اند به اتمسفر تخلیه می گردند و به گیرنده های در جهت باد حمل می ‍شوند. خروجی های شامل باقمانده کلر، برای حیات آبزی سمی است و بنیاد نهادن تمهیدات برای زدایش باقیمانده های کلر، در حال آغاز است. دیگر موضوع مهم بهداشتی، به کاهش محصولات ضدعفونی DBP مربوط است که به طور بالقوه سرطان زا هستند و وقتی کلر با مواد آلی واکنش می دهد، تشکیل می شوند.

 

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا