مقالات تخصصی

مخازن آب

امروزه نگهداری و تامین آب مصرفی مورد نیاز یکی از مهمترین نیاز جوامع مسکونی و شهری می باشد. به همین دلیل نگهداری آب آشامیدنی در مخازن بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی، گامی مثبت در جهت حفظ سلامتی خواهد بود.

امروزه 3 نوع از این گونه مخازن به صورت آماده و پیش ساخته و یا در جا استفاده می گردند که عبارتند از:

– مخازن بتن مسلح

– مخازن پلی اتیلنی

– مخازن فایبرگلاس پیش ساخته و درجا

مخازن فایبرگلاس( کامپوزیتی) ویژگی های زیر را دارند:

– استحکام بالا و دوام در مقابل نور خورشید

– پیش ساخته و قابل نصب بصورت درجا

– بدون خوردگی در اتصالات فلزی

– قابل انتقال از محیطی به محیط دیگر

– بهترین گزینه در مناطق صعب العبور که مخازن فلزی و بتنی در این مورد مشکلات زیادی دارند.

– امکان اجرا در تمامی فصول سال و کلیه نقاط جغرافیایی

– زیبایی محیط از نظر شکل ظاهری مخازن نخصوصا در محوطه مجتمع های مسکونی

– کاملا بهداشتی بودن آب نگه داری شده( عاری از جلبک و قارچ و …) به دلیل ساختار مواد مورد استفاده و هم به دلیل عدم امکان ورود نور به داخل مخازن

مخزن آب فایبرگلاس از پانل های کامپوزیتی GRP با بیش از 40 درصد الیاف شیشه و استفاده از اتصالات پیچ و مهره ای به صورت مدولار ساخته می شود. برای ایجاد یک مخزن ابتدا قطعات بدنه مخزن ( پانل ها) به صورت اجزا مدولار استاندارد و با روش قالب گیری پرسی از م.اد کامپوزیتی GRP تولید می شود. سپس زیر سازی های مناسب انجام شده و فونداسیون بتنی برای نصب پانل ها ایجاد می شود.

در مرحله بعد یک سازه ساپورت فلزی یکپارچه ایجاد شده و پانل ها با استفاده از پیچ و مهره های فولاد زنگ نزن یا گالوانیزه و ساپورتهای فلزی به یکدیگر متصل می شوند. و شکل یک مخزن را به خود میگیرند. این مخزن اب فایبرگلاس در دو نوع تقویت شده از داخل و تقوسیت شده از خارج ایجاد می شوند. این مخزن اب فایبرگلاس برای ذخیره سازی اب ، فاضلاب و ده ها نوع ماده شیمیایی در داخل یک مخزن یکپارچه و با ظرفیت 30 مترمکعب تا 10000 مترمکعب قابل استفاده است.

با توجه به اینکه تمامی قطعات این مخزن از جمله پنل های GRP در کارخانه تولید می شود و به صورت پیش ساخته می باشد و همچنین مونتاژ تمامی قطعات مخزن در محل نصب انجام میگیرد، این گونه مخازن به راحتی و با سرعت حدود یک دهم سرعت ساخت مخزن آب بتنی قابل نصب و راه اندازی می باشند.

یکی از برتری های این نوع از مخازن آب فایبرگلاس آن است که اگر پس از مونتاژ و استفاده مشتری به این نتیجه برسد که محل نصب مخزن باید تغیر کند و یا حجم مخزن باید افزایش یا کاهش یابد در این مخزن آب به راحتی این کار امکان پذیر است و نیز با توجه به حجم کم اشغال شده پنل ها پس از جمع شدن به راحتی قابل انبار شدن می باشند.این مخازن عایق بسیار خوب حرارتی نیز هستند. در این حالت در بین پنل ها از ماده پلی اورتان و نیز پوشش PE استقاده می شود این مواد باعث می شوند تا تفاوت دمایی آب به حداقل برسد و نیز از یخ زدگی جلوگیری شود.

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا