مقالات تخصصی

 تصفیه ثانویه فاضلاب و انواع آن

تصفیه ثانویه عبارت است از تمامی فرایندهای تصفیه بیولوژیکی که در تصفیه خانه انجام میگیرد ازجمله روش های رایج در تصفیه ثانویه عبارتند از تصفیه بی هوازی ، استخرهای متعادل سازی، هوادهی ممتد ، روش لجن فعال، لاگون های هوادهی

تصفیه فاضلاب به روش لاگون های هوادهی

لاگون هاي هوادهي جزء فرايندهاي نسبتاً ساده و ارزان تصفيه فاضلابهاي شهري هستند که به طورگسترده اي در کشورهاي در حال توسعه و مناطق گرمسير جهان مورد استفاده قرار مي گيرند کارايي لاگون هاي هوادهي در کاهش ميکروارگانيسم هاي بيماري زا ناپايداربوده و تحت تأثير عوامل محيطي، خصوصيات کيفي فاضلاب و نيزشرايط بهره برداري تغيير مي کند لاگون هاي هوادهي بدون اعمال مؤثر روشهاي گندزدايي قادر به تأمين استانداردهاي کيفي کاربرد پساب درآبياري محصولات کشاورزي نيستند.

سابقه تاریخی لاگون های هوادهی مربوط به اصلاحاتی است که در مناطق معتدل بر روی استخرهای تثبیت فاضلاب انجام گرفت لاگون های هوادهی از لحاظ بهره برداری شبیه به روش لجن فعال می باشد تنها تفاوت این دو روش در بازگشت لجن می باشد.عمق حوضچه های لاگون هوادهی در حدود یک و نیم متر تا چهارو نیم متر می باشد .این روش به دلیل عدم تصفیه کامل کلیفر مدفوعی به تصفیه بیشتری نیازمند می باشد.طراحی لاگون های هوادهی به 2 صورت کاملا معلق یا جزئی معلق است . دما در سیستم لاگون هوادهی رایج تر از روش لجن فعال می باشد.

انواع لاگون هوادهی

لاگون اختیاری : عمق این لاگون تا حدود یک ونیم متر می باشد. بارسطحی این لاگون ها نسبتا بالاست.لاگون های اختیاری از مهمترین لاگون ها بوده که در بخش فوقانی آن باکتری های هوازی و در بخش زیزین فعلیت غیر هوازی ممکن است.

لاگون هوازی: مناسب برای تصفیه فاضلاب بهداشتی می باشد عمق این لاگون یک ونیم تا دو ونیم متر متغییر است هدف ان بالا بردن تکثیر جلبک های سبز می باشد.

لاگون بی هوازی : حداقل فاصله این لاگون از مناطق مسکونی چهار کیلومتر در نظر گرفته می شود.بیشتر فعل و انفعالات موجود در این لاگون بصورت غیر هوازی می باشد.

لاگون هوادهی: عمق این لاگون ها دو نیم متر تا هفت متر بوده وتزریق اکسیژن از طریق هوادهی سطحی و عمقی انجام میگیرد.

معایب سیستم لاگون هوادهی

نیاز بیشتر به انرژی الکتریکی

تابع شرایط محیطی

نیاز زیاد به زمین

نیاز به تجهیزات برقی و مکانیکی

تبخیر آب

مزایای لاگون هوادهی

در سیستم لاگون هوادهی برخلاف روش لجن فعال نیازی به برگشت لجن نمی باشد.

به دلیل داشتن حجم زیاد پساب های وارد شده به سرعت رقیق شده و همچنین این سیستم نسبت به روش لج فعال از توانایی بیشتری برای تحمل بار ناگهانی برخوردا می باشد.

پساب خروجی سیستم لاگون هوادهی به دلیل ارزان قیمت بودن ان کدرتر بوده و ساختن این سیستم به کارهای خاکی نیازمند می باشد.

برای مطالعه مطالب تکمیلی روی پکیج تصفیه فاضلاب کلیک کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا