مقالات تخصصی

فرآیندهای مورد استفاده در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده:

تصفیه فاضلاب با روش لجن فعال با هوادهی گسترده پرکاربردترین روش ساخت پکیج تصفیه فاضلاب می باشد که به دلیل راندمان بالا در تصفیه و تولید لجن کمتر سبب استفاده از این سیستم می باشد.

ویژگی هایی که سبب استفاده از این سیستم شده عبارت اند از:

کیفیت بالا خروجی فاضلاب مطابق با استانداردهای زیست محیطی

اپراتوری آسان و تابلو برق تمام اتوماتیک PLC

مقاومت در برابر شوک های آلی و هیدرولیکی

 

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند MBBR:

فرآیند MBBR همان فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده می باشد که در آن جهت افزایش جمعیت میکروارگانیسم ها در حوض هوادهی و به دنبال آن افزایش راندمان تصفیه فاضلاب، از پکینگ مدیا معلق در حوض هوادهی استفاده می گردد. با رشد میکروارگانیزم ها بر روی مدیا و عدم خروج آنها از حوض هوادهی و افزایش نسبت میکروارگانیزم ها نسبت به فود موجود در فاضلاب عمل تصفیه به خوبی انجام میگیرد.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند IFAS:

این روش مشابه روش MBBR می باشد که پایه آن لجن فعال با هوادهی گسترده می باشد با این تفاوت که اینبار از پکینگ مدیا ثابت در حوض هوادهی برای افزایش جمعیت میکروارگانیزم ها استفاده می شود.

 

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند A2O:

این فرآیند نیز همان فرآیند لجن فعال هوادهی گسترده می باشد که جهت حذف نیترات و فسفات از پساب خروجی دو واحد بی هوازی و آنوکسیک به ابتدای فرآیند لجن فعال درون پکیج تصفیه فاضلاب اضافه شده است.

 

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند SBR:

این روش نیز همان فرآیند لجن فعال می باشد که تمامی فرآیندهای تصفیه در یک مخزن اتفاق می افتد و معمولا در دبی های پایین از آن استفاده می شود ( اما در دبی های بالا نیز می توان از آن استفاده کرد که به دلیل مشکلات بهره برداری چندان توصیه نمیشود).

 

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب با فرآیند  :MBR

این روش جز جدیدترین و پیشرفته ترین روش در طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب می باشد که خروجی آن به مراتب با کیفیت از سایر روش های تصفیه فاضلاب می باشد، اما هزینه اجرای آن بسسیار بیشتر از سایر روش ها می باشد و هزینه نگهداری آن نیز زیاد می باشد و ممبران های آن هر چند سال بسته به نوع بهره برداری باید تعویض گردد و به یک اپراتور ماهر برای بهره برداری از آن نیاز داریم.

 

انواع پکیج تصفیه فاضلاب از نظر جنس سازه:

پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی:

پکیج های فلزی تصفیه فاضلاب بهاشتی انسانی از فولاد ST37 و یا ST52 ساخته می شود که ورق های دیواره و کف با پروفیل و در برخی از موارد با ناودانی مهار می شوند تا مقاومت سازه ای پکیج تصفیه فاضلاب را حفظ کنند. پس از اتمام عملیات ساخت تمامی سطوح پکیج سند بلاست میشود و سپس بوسیله ایرلس (Airless) سه لایه رنگ آمیزی می گردد که در سطوح داخلی سه لایه رنگ به ترتیب زینک ریچ اپوکسی، لایه میانی و کولتار اپوکسی و در سطوح خارجی که در تماس با محیط هستند سه لایه رنگ زینک ریچ اپوکسی، لایه میانی و پلی اورتان زده می شود. پایپینگ این پکیج ها از جنس گالوانیزه، پلی اتیلن و پلی پروپیلن می باشد
ویژگی پکیج فلزی تصفیه فاضلاب:

  • قیمت مناسب در مقایسه با سایر پکیج های تصفیه فاضلاب
  • پرتابل بودن و قابلیت حمل در هر زمان ممکن حتی پس از راه اندازی
  • قابل اسفاده در تمام نقاط کشور
  • راندمان تصفیه بسیار مناسب و اخذ تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست
  • سرعت زیاد در طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری
  • کارکرد اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور تما م وقت

 

پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی:

پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی در جاهایی که رطوبت بالاست و امکان پوسیدگی فلز در آنجا زیاد است و یا در جاهایی که می خواهند به صورت دفنی سیستم تصفیه فاضلاب را اجرا کنند مورد استفاده قرار می گیرد. سازه پکیج از جنس پلی اتیلن گرید 100 می باشد که به دو صورت کورتیوب و اسپیرال تولید می شو. پایپینگ این پکیج می تواند گالوانیزه، پلی اتیلن و پلی پروپیلن باشد.

 

ویژگی پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب:

  • قابلیت اجرا به صورت دفنی بدون اشغال فضا
  • دوام بسیار بالا در برابر عوامل محیطی و مواد خورنده موجود در فاضلاب
  • ساخت در احجام کم ( احجامی که ساخت پکیج فلزی تصفیه فاضلاب صرفه ندارد)
  • وزن سبک و حمل نقل آسان
  • مقاومت در برابر ضربه و زلزله
  • آنتی UV

 

پکیج فایبرگلاس تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی:

در جاهایی که حساسیت محل تصفیه خانه به دلیل شرایط محیطی بسیار بالاست از پکیج تصفیه فاضلاب از جنس فایبرگلاس استفاده می شود که در برابر تمامی ترکیبات موجود در فاضلاب مقاوم است.

 

ویژگی پکیج فایبرگلاس تصفیه فاضلاب:

 

تصفیه خانه بتنی فاضلاب:

در مکانهایی که حجم فاضلاب تولیدی بالاست استفاده از تصفیه خانه بتنی فاضلاب نسبت سایر گزینه ها مقرون به صرفه می باشد. تصفیه خانه های بتنی فاضلاب را هم می توان به صورت مدفون و هم به صورت سطحی اجرا نمود.

 

ویژگی تصفیه خانه بتنی فاضلاب:

  • مقرون به صرفه بودن در احجام بالای 500 مترمکعب نسبت به سایر پکیج های تصفیه فاضلاب
  • امکان اجرا به صورت کاملا مدفون
  • حفظ دمای فاضلاب ( در مناطق سردسیر عدم تبادل حرارت بسیار مهم می باشد) به سبب عایق بودن

 

5/5 - (1 امتیاز)

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا