شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب

شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب نقش مهمی برای تصفیه و سالم‌سازی فاضلاب تولید شده در شهرهای بزرگ دارند. مناطق و مکان‌هایی  که به علت دور بودن از مراکز جمعیتی و نیز شهرهای بزرگ، دسترسی به سیستم فاضلاب شهری ندارند. پکیج تصفیه فاضلاب یک راه مناسب و بهداشتی برای تصفیه فاضلاب این مناطق است که به حفظ بهداشت محیط کمک بزرگی می‌کند. در ادامه این مقاله درباره این سیستم‌ها و پکیج‌های تصفیه فاضلاب خواهیم دانست و با خدمات و محصولات شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب
شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب

چرا باید تصفیه فاضلاب را جدی گرفت؟

در دنیای امروز ما حفظ محیط زیست، روز به روز ارزش و اهمیت بیشتری برای بشر پیدا می‌کند. این که ما انسان‌ها، وابسته به زمین و همه موهبت‌های آن و گونه‌های جانوری و گیاهی هستیم، بر کسی پوشیده نیست. انسان در قرن‌های گذشته در اثر ازدیاد جمعیت و نیز رشد صنایع، آلاینده‌های زیادی را وارد محیط زیست خود کرد اما در سال‌های اخیر و به خصوص در قرن جدید، رویکردهای حفظ و نگهداری از محیط زیست، به عنوان یکی از عوامل مهم در زندگی بشری، قوت گرفته است. انواع فاضلاب یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های طبیعت و محیط زیست به شمار می‌روند. بشر از هنگامی که روش‌های تصفیه فاضلاب را توسعه داد، توانست‌ تا گام‌های جدی در راه حفظ بهداشت محیط زندگی خود و نیز محیط زیست دیگر جانداران بردارد.

اهداف تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب، فرآیندی است که برای حذف آلاینده‌ها از پساب و تبدیل آن به پساب قابل برگشت به چرخه آب استفاده می‌شود. در این صورت، پساب، تأثیر قابل قبولی بر محیط زیست دارد یا برای اهداف مختلف مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد. به انجام این مراحل، «احیای آب» نیز گفته می‌شود. فرآیند تصفیه فاضلاب، در بیشتر موارد در یک تصفیه‌خانه فاضلاب انجام می‌شود. انواع مختلفی از فاضلاب وجود دارد که در نوع مناسب تصفیه خانه فاضلاب، تصفیه می‌شود. به طور کلی دو نوع رویکرد برای تصفیه پساب به کار می‌رود. یکی استفاده از تصفیه خانه‌های بزرگ و دیگری پکیج‌هایی که شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب تولید می‌کنند.

 برای فاضلاب خانگی که فاضلاب شهری نیز نامیده می‌شود، تصفیه خانه‌های عظیمی بنا به جمعیت آن شهر، ساخته می‌شود. برای فاضلاب صنعتی، عمل تصفیه، یا در یک تصفیه خانه فاضلاب صنعتی جداگانه یا در یک تصفیه خانه فاضلاب معمولی و پس از نوعی پیش تصفیه، انجام می‌شود. انواع دیگری از تصفیه خانه نیز وجود داردکه در مواردی مانند فاضلاب پزشکی و سمی و نیز کشاورزی به کار می‌رود. اما گاهی در یک مکان خاص دسترسی به این گونه تصفیه‌خانه‌های بزرگ وجود ندارد. این مکان‌ها بیشتر در فضاهای دور از شهرهای بزرگ قرار دارندکه اتصال و لوله‌کشی به فاضلاب شهری، برای آن‌ها، توجیه اقتصادی ندارد. این مکان‌ها ممکن است شهرک‌های مسکونی، تجاری، سربازخانه‌ها، مراکز خدماتی، مراکز تولیدی و صنعتی و … باشند که نیاز به یک سیستم دیگر به جز سیستم فاضلاب سراسری دارند. چاره کار استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب است که یک تصفیه‌خانه کوچک و گاهی سیار است. این پکیج‌های کاربردی، توسط شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها تصفیه فاضلاب این مکان‌ها و جلوگیری از آلودگی محیط زندگی افراد ساکن و نیز محیط زیست منطقه است.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب، مجموعه‌ای از تاسیسات تصفیه فاضلاب در اندازه کوچک است که گاهی به صورت ثابت و گاهی به صورت سیار و به منظور تصفیه فاضلاب در مکان‌های دورافتاده و یا دور از مرکز و یا مکان‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها معمولا از روش‌های مشابهی با سیستم‌های تصفیه فاضلاب بزرگ شهری استفاده می‌کنند. مراحل کار تصفیه در این سیستم‌ها می‌تواند، شامل استفاده از حوضچه ته نشینی، محفظه کلرزنی، وادهی طولانی و فرآیندهای فیزیکی یا شیمیایی تصفیه فاضلاب باشد.

 اندازه این پکیج‌ها معمولا بسته به نوع و مکان مصرف، متغییر است و از پکیج‌هایی با گنجایش کم تا گنجایش زیاد را شامل می‌شود. قیمت‌های تمام شده این پکیج‌ها نیز متغیر است و بسته به عواملی مانند حجم فاضلاب ورودی و خروجی، مشخصات فاضلاب ورودی،  تجهیزات و مراحل مورد نیاز برای تصفیه، کیفیت خروجی آب مورد انتظار و … متفاوت خواهد بود. آب خروجی از این پکیج‌ها را می‌توان بسته به کیفیت خروجی، در اموری مانند کشاورزی مورد استفاده قرارداد و یا در محیط رهاسازی نمود.

کاربرد پکیجهای تصفیه فاضلاب چیست؟

شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب این سیستم‌ها را اهداف گوناگون و برای کاربردهای متنوعی می‌سازند. در ادامه با برخی از این کاربردهای مهم، آشنا می‌شویم:

تصفیه فاضلاب شهری برای شهرک‌ها و مناطق دورافتاده

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این پکیج‌ها، استفاده از آن‌ها برای تصفیه فاضلاب شهری در مکان‌هایی است که با شهرهای بزرگ فاصله زیادی دارند و به سیستم و شبکه فاضلاب شهری دسترسی ندارند. ممکن است به علت دورافتاده بودن و یا نداشتن صرفه اقتصادی، سیستم فاضلاب هنوز به این مکان‌ها نرسیده باشد و یا اصولا امکان این دسترسی وجود نداشته باشد. به عنوان نمونه شهرک‌های مسکونی، شهرک‌های صنعتی و یا معدنی، سربازخانه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی بوم‌گردی، پایانه‌های حمل و نقل و … بخشی از مواردی هستند که استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب، در آن‌ها بسیار مفید است. در این موارد استفاده از این پکیج‌ها، به سلامت محیط زندگی و کار افراد کمک بزرگی کرده و از آلودگی منابع طبیعی و نیز محیط زیست، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تصفیه فاضلاب عفونی بیمارستانی

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای پکیج‌های تصفیه فاضلاب، استفاده از آن‌ها برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است. با این که اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در شهرها قرار گرفته‌اند و به سیستم تصفیه آب شهری دسترسی دارند اما آلودگی برخی از این پساب‌های بیمارستانی، آن قدر بالا است که بهتر است طی یک فرآیند اولیه برای رها سازی در فاضلاب شهری آماده‌سازی شده و یک مرحله جداگانه از پالایش روی آن انجام شود.

فاضلاب بیمارستانی می‌تواند حاوی عوامل مختلف بیماری زا، بقایای داروهای استعمال شده، انواع مواد شیمیایی و یا دیگر مواد خطرناک برای انسان و طبیعت باشد. به همین دلیل در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، یک مرحله از تصفیه پیشرفته روی پساب بیمارستانی قبل از رها سازی آن در سیستم فاضلاب شهری انجام می‌شود. شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، با توجه به کاربرد، فرآیندهای تصفیه‌سازی متناسب با این سیستم‌ها را طراحی کرده و پکیج‌های تصفیه فاضلاب بیمارستانی را برای همین منظور به بازار ارائه می‌کنند.

تصفیه فاضلاب صنعتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پکیج‌های تصفیه فاضلاب، استفاده از آن‌ها در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ است. این سیستم‌ها به صاحبان و مدیران کارگاه‌ها و کارخانجات کمک می‌کند تا آلودگی پساب را به خوبی تصفیه نمایند. به دلیل این که فاضلاب صنعتی معمولا با انواع آلودگی‌ها مانند فلزات سمی و سنگین، روغن‌های هیدرولیک، رسوبات و مواد شیمیایی، ترکیبات اسیدی و یا بازی و … آلوده هستند، آلودگی بالایی برای انسان و محیط زیست ایجاد می‌کنند. رها سازی این پساب در محیط، باعث به وجود آمدن مشکل برای زیست جانوری و گیاهی شده و مخاطرات زیادی ایجاد می‌کند.

به علاوه وارد کردن این حجم از آلودگی، حتی به فاضلاب شهری نیز خطرناک و غیرایمن به شمار می‌رود. به همین دلیل شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، پکیج‌هایی را به صورت مشخص برای تصفیه فاضلاب صنعتی تولید می‌کنند که مراحل تصفیه این پساب‌ها را به صورت استاندارد و علمی انجام می‌دهد.

تصفیه فاضلاب کشتارگاهی

کشتارگاه‌ها و مراکز فرآوری و بسته‌بندی محصولات دامی نیز یکی دیگر از موارد کاربرد پکیج‌های تصفیه فاضلاب است. کشتارگاه‌ها برای انجام فرآیندهای کشتار و نیز تمیز کردن تجهیزات و محیط کارگاه خود به میزان زیادی از آب نیاز دارند. پساب تولید شده پس از استفاده از این آب، بسیار آلوده است و ممکن است حاوی مقادیر زیادی از میکروارگانیسم‌ها و مواد آلی باشد. نیتروژن و فسفر موجود در این فاضلاب‌ها ممکن است باعث گسترش و رشد جلبک‌ها در آب شود و نیز دیگر میکروارگانسم‌ها نیز ممکن است میزان اکسیژن آب را کاهش دهند.

این پساب سمی و آلوده اگر به صورت مستقیم وارد چرخه طبیعت شود، اثرات بدی روی جانداران آبزی و یا جاندارانی که از این آب مصرف کنند، خواهد داشت. پکیج‌های تصفیه فاضلاب که به صورت اختصاصی برای تصفیه فاضلاب در این موارد به کار می‌روند، از روش‌های ترکیبی برای تصفیه این نوع از پساب استفاده می‌کنند. خروجی این نوع از سیستم‌ها باید به گونه‌ای باشد که استانداردهای زیست محیطی در این موارد در کشورهای گوناگون را اجرا نماید.

تولیدات و محصولات شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پکیج‌های تصفیه فاضلاب، سازه‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها مزایای فراوانی برای محیط زیست انسان و دیگر جانداران دارد. این پکیج‌ها، با استفاده از متریال‌های گوناگون ساخته می‌شوند و یا به صورت پیش ساخته برای مشتریان ارسال می‌گردند. روش کار کلی انواع این پکیج‌ها به این صورت است که آب آلوده که می‌تواند فاضلاب انسانی، صنعتی، پزشکی  و … باشد، وارد این پکیج‌ها می‌شود و در آخر فرآیند تصفیه، آبی با استانداردهای محیط زیستی تولید می‌کند. این خروجی قابل دفع در سیستم فاضلاب شهری و یا قابل رهاسازی در طبیعت است و از آن همچنین در مواردی می‌توان برای آبیاری مزارع و فضای سبز نیز استفاده نمود.

 

انواع پکیج تصفیه فاضلاب ویژگی‌ها
فلزی از استیل کربن و یا فولاد ضد زنگ، مستحکم و ضد زنگ، فضای کمی اشغال می‌کند، برای استفاده در هتل‌ها و مراکز مسکونی مناسب است.
پلی اتیلن دوام و ماندگاری بالا، سبک، نصب و راه اندازی سریع، هزینه کمتر، قابل اجرا به صورت پیش ساخته
فایبرگلاس پلاستیک تقویت شده با فیبر، مقاومت و دوام بسیار بالا، مقاوم در برابر خوردگی
بتنی ساخته شده از بتن مسلح ضد سولفات، عمر بسیار بالا و قیمت مناسب، قابل استفاده به صورت مدفون، تصفیه فاضلاب در حجم‌های بالا در آن ممکن است.

 

این پکیج‌ها برای بهبود کارایی باید ویژگی‌هایی نیز داشته باشد. از جمله:

  • این پکیج‌ها باید زمان پیاده‌سازی کوتاه و توانایی اجرایی سریعی داشته باشند تا در کمترین زمان بتوان از آن‌ها برای مصارف گوناگون، بهره‌برداری نمود.
  • این گونه از پکیج‌ها باید تا جای امکان بدون بو و بدون آلودگی برای محیط استقرار باشند.
  • آب خروجی از پکیج‌های تصفیه فاضلاب باید بتواند استاندارد‌ها لازم زیست محیطی را احراز کند.
  • نوع سیار این پکیج‌ها، به علت قابلیت جابه‌جایی با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
  • آب خروجی از این پکیج‌ها باید استانداردهای لازم برای آبیاری و یا رهاسازی در طبیعت منطقه را داشته باشد.
  • این پکیج‌ها بهتر است تا امکان افزایش ظرفیت را داشته باشد.

شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، از چه روش‌هایی برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌کنند؟

گفتیم که این پکیج‌ها برای استفاده در موارد گوناگون و برای انواع فاضلاب به کار می‌رود. نوع آلودگی و مواد اضافی در انواع فاضلاب، ممکن است تفاوت‌های زیادی داشته باشد. به همین دلیل معمولا شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، از روش‌ها و مراحل گوناگونی نیز برای تصفیه استفاده می‌کنند. به علاوه تصفیه پساب فرآیند پیچیده‌ای است و برای کامل شدن و بهداشتی شدن خروجی نیاز است تا از روش‌های گوناگون، برای این فرآیند استفاده شود. هر کدام از این روش‌ها تکمیل کننده هم هستند و هیچ کدام به تنهایی برای تصفیه فاضلاب، کارایی صددرصدی ندارند. در ادامه با مراحل و روش‌های گوناگون استفاده شده در پکیج‌های تصفیه فاضلاب، بیشتر آشنا می‌شویم:

روش فیزیکی

این روش از ابتدایی‌ترین روش‌های تصفیه فاضلاب‌ها است و معمولا  در اولین مرحله انجام می‌شود. در این روش با کمک مراحل فیزیکی، ذرات و مواد جامد از فاضلاب جدا می‌شود. در این مرحله، از فرآیندهای گوناگونی مانند آشغال‌گیری، چربی‌گیری، ته‌نشینی و فیلتراسیون کمک گرفته می‌شود. این مرحله از تصفیه فاضلاب معمولا از روش‌های دیگر آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

روش‌ بیولوژیکی

در روش‌های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب، که یکی از روش‌های پیشرفته‌تر و کامل‌تر برای تصفیه انواع پساب به شما می رود، از فرآیندهای بیولوژیکی و کمک از میکروارگانیسم‌ها برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. در این روش موجودات میکروسکوپی مانند میکروارگانیسم‌ها به خصوص باکتری‌ها، نقشی اساسی دارند. این موجودات بسیار کوچک و مفید خود به تنهایی این مرحله از تصفیه را پیش می‌برند. با استفاده از این روش، باکتری‌ها با توجه به مکانیسم‌های درونی خودشان، مواد آلی موجود در فاضلاب را جذب کرده و انرژی حاصل از آن را برای تکثیر و نیز دیگر فعالیت‌ها استفاده می‌کنند.

در روش بیولوژیکی تصفیه پساب، از انواع روش‌ها مانند روش لجن فعال با هوادهی گسترده، برای تکمیل تصفیه استفاده می‌شود. استفاده از این روش هزینه‌های بالاتری دارد اما نتیجه بسیار خوبی به همراه دارد. این روش تصفیه فاضلاب از روش‌های پیشرو و نوین در این عرصه است که در سال‌های اخیر توانسته تصفیه فاضلاب را وارد مرحله جدید و پیشرفته‌تری نماید.

روش‌ شیمیایی

شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، همچنین در تهیه و تولید این پکیج‌ها، روش‌های شیمیایی را نیز در مراحل تصفیه می‌گنجانند. در این روش‌ها که مکمل روش‌های ابتدایی دیگر است، از برخی مواد شیمیایی پیچیده و گوناگون برای تکمیل فرآیندهای تصفیه، استفاده می‌شود. در این روش، برای جدا کردن مواد اضافی و میکروارگانیم‌های آلاینده پساب، از برخی مواد شیمیایی و نیز واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. گندزدایی با کلر و ترکیبات آن و انعقاد و نیز، لخته‌سازی با استفاده از مواد شیمیایی خاص، اصلی‌ترین مراحل در تصفیه فاضلاب با این روش است. این مواد و فرآیندها پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و قیمت تمام شده بیشتری دارند.

سخن آخر

تصفیه فاضلاب امروزه محدود به سیستم‌های تصفیه شهری نیست. استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، برای برخی از مکان‌های دور افتاده و یا نیازهای خاص مانند کشتارگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز صنعتی ضروری است. شرکت های سازنده پکیج تصفیه فاضلاب، بسته به نوع و میزان آلودگی پساب،  انواع این پکیج‌ها را برای مصارف گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 

صفحات مرتبط

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

5/5 - (3 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا