مقالات تخصصی

سپتیک تانک در تصفیه فاضلاب بهداشتی

در فرآیند تجزیه فاضلاب توسط باکتری های بی هوازی مقدار بسیار زیادی اسید تولید می گردد و محیط اسیدی درون سپتیک باعث خوردگی این گونه مخازن می شود. در سپتیک های بتنی بعد از تشکیل لایه های لجن و شروع فعالیت باکتری زمینه خوردگی دیواره سپتیک فراهم می­شود و با نفوذ فاضلاب به خارج از مخزن خاک اطراف آن بوی تعفن به خود می گیرد که در این صورت کل خاک اطراف سپتیک به مرور زمان آلوده به انواع باکتری و بوی بسیار بد و آزار دهنده ای می گردد.

مخازنی که در طبیعت تجزیه نمی شوند حتی در مقابل نور مستقیم خورشید، مخازن کامپوزیتی هستند، حتی پلی اتیلن در صورت نگهداری دور از نور خورشید بعد از گذشت 30 سال بوی بسیار بد و آزاردهنده ای خواهد داشت و در صورت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بعد از 3 سال تجزیه می گردد. با استفاده روز افزون محصولات فایبرگلاس به جای فلزات در صنعت بدلیل ماندگاری بیشتر آنها در طبیعت، شرکت تمدن تصفیه ایرانیان اقدام به ساخت مخازن و سپتیک تانک فایبرگلاس GRP و FRP مینماید.

خدمات ما: تصفیه فاضلاب بهداشتی

بزرگترین مزیت این سپتیک تانکها نسبت به انواع پلی اتیلنی و بتنی مشابه شرکت تمدن تصفیه ایرانیان:

 – قیمت مقرون به صرفه

– ساخت بر اساس ابعاد مورد سفارش

– مونتاژ در محل

همچنین در پروژه هایی که امکان دسترسی و انتقال حجم بزرگ سپتیک تانک به محل مورد نظر غیر ممکن است، با انتقال پنلها و اجرای عملیات نصب در محل سپتیک تانک کامپوزیت این مشکل نیز حل گردد.

مهمترین مزایای سپتیک تانک GRP شرکت تمدن تصفیه ایرانیان عبارتند از:

– قابلیت ساخت و مونتاژ در محل پروژه

– قابلیت ساخت آنها در ابعاد دلخواه

– ایزولاسیون کامل و بدون بو

– مقرون به صرفه ترین روش تصفیه فاضلاب

– استحکام بسیار بالای جداره و امکان مدفون کردن آنها

– مقاومت بسیاربالا در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی

– حمل و نصب آسان

– قابلیت جابجایی محل استقرار

– دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش UV

– عمر طولانی

– عدم نیاز به عایقکاری و تعمیر

خدمات طلایی: تصفیه فاضلاب

سپتیک تانک کامپوزیت هنگامی بیشترین کاربرد را دارد که کارفرما مجبور باشد سپتیک تانک را در محیطی خارج از خاک مورد استفاده قرار دهد. سپتیک تانک پلی اتیلنی به دلیل برابر نبودن فشار داخلی و خارجی مخزن سپتیک تانک در صورت عدم تقویت بعد از 5 سال دچار تغییر حالت خواهد شد و در صورت تقویت قیمت تمام شده سپتیک تانک پلی اتیلنی نسبت به سپتیک تانک کامپوزیتی بالاتر خواهد رفت. سپتیک تانک فایبرگلاس که از آن تحت عنوان سپتیک تانک GRP نیز یاد می کنند بسیار مقاوم بوده و به هیچ عنوان در اثر گذشت زمان در حالت اکسپوز تغییر رنگ یا تغییر حالت نمی دهد.

لازم به توضیح است که در جهان دو نوع سپتیک تانک فایبرگلاس وجود دارد: مورد اول سپتیک تانک فایبرگلاس به صورت مخزن SMC می باشد که به عنوان سپتیک تانک مدولار فایبر گلاس نیز شناخته می شود. این نوع سپتیک تانک از کنار هم چیدن پنل های 1*1 ساخته می شود. نوع دوم سپتیک تانک فایبرگلاس سپتیک تانک فایبرگلاس GRP می باشد که به صورت مخازن کامپوزیت و به صورت اماده در کارخانه و به بازار عرضه می شود. این نوع سپتیک تانک به هیچ عنوان قابلیت تغییر بعد از تولید را ندارد.

SMC یا (ورق مرکب قالب گیری شده ) روشی است که در آن قالب ریزی به صورت فشاری انجام می شود، این روش جهت تولید قطعاتی که نیاز به استحکام مکانیکی بالایی دارند استفاده می شود. ورق SMC، ترکیبی تقویت شده به روش گرما سخت (گرما سخت یا ترموست موادی هستند که بعد از حرارت دیدن سخت می شوند) است که با الیاف شیشه بین 10% تا 60 % تقویت شده اند. طول الیاف های شیشه ی بکار رفته در این روش کمی طولانی تر از مورد مشابه در روش BMC هستند. (بین 0.5 تا 1 اینچ)

مواد در خط تولید به منظور جلوگیری از چسبندگی از بالا و پایین به صورت خودکار توسط لایه نازکی از پلی اتیلن یا نایلون پوشانده می شوند. خمیر SMC به صورت یکنواخت بر روی لایه نازک پلی اتیلن یا نایلون گسترش می یابد و الیاف شیشه خرد شده به صورت نامنظم بر روی خمیر پخش می شود. لایه بالا به صورت یک ساندویچ که ضخامت آن از قبل تعیین شده نورد شده است.

 ورق SMC بعد از 48 ساعت به حد کامل شدن می رسد، SMC می تواند به صورت اشکال پیچیده نیز تولید شود. خواص مکانیکی و ظاهر سطح مناسب و همچنین خاصیت عایق الکتریکی بودن عالی، این ماده ترموست را به ماده ای ایده آل جهت بدنه اتومبیل، قطعات الکتریکی با مقاومت بالا، اجزای مختلف سازه و مخازن آب قرار داده است. مزایای پلی اتیلن سبب شده است که استفاده از آن در ساخت سپتیک تانک ها بصورت روز افزونی گسترش یابد. سهولت بهره برداری و کارایی بالا ویژگی اصلی سپتیک تانک پلی اتیلنی است.

پلی اتیلن یکی از ساده ترین و ارزان ترین پلیمر هاست. پلی اتیلن جامدی مومی شکل وغیرفعال است، که از پلیمریزاسیون اتیلن ساخته شده است. سپتیک تانک های پلی اتیلنی در ظرفیت های 2 تا 100 مترمکعب تولید می شود. شکل سپتیک تانک پلی اتیلنی به صورت استوانه افقی یا استوانه عمودی در قطر های 1 متر تا 3 متر و در طول های 1 متر تا 24 متر قابل تولید است. سپتیک تانک های پلی اتیلنی هزینه خرید، نصب و همچنین هزینه نگهداری کمتری را داشته و نیازی به آب بندی و عایق کاری ندارند.

از دیگر مزایای سپتیک های پلی اتیلن پیش ساخته میتوان موارد ذیل را نام برد:

– مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامناسب

– آب بندی کامل سپتیک تانک پلی اتیلنی و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به خارج از آن

– جدار بسیار مقاوم در برابر فشارهای وارده از سوی خاک اطراف سپتیک تانک پلی اتیلنی

– سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی سپتیک تانک

– امکان دفن در زیر زمین با هدف انتقال ثقلی فاضلاب به سپتیک تانک و جلوگیری از اشغال فضاهای مفید

– سبکی وزن و سهولت در حمل و نصب

– امکان جابجایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب و راه اندازی اولیه

– سهولت بهره برداری و تخلیه لجن از سپتیک تانک به سبب دارا بودن دریچه های بازدید و تخلیه لجن

– دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش UV

– ایزولاسیون کامل و بدون بو

– سیستم کاملا آماده

– نصب ساده و آسان

– تصفیه دائم

– آب بندی کامل و دقیق

– سالم و بهداشتی

– مقاوم در مقابل حوادثی چون زلزله

از آنجا که در برخی از پروژه ها فضای در نظر گرفته شده محدود بوده و سپتیک تانک های پلی اتیلنی و بتنی به شکل استوانه هستند و باعث ایجاد پرت فضا می­شوند، سپتیک تانک کامپوزیتی بهترین انتخاب برای استفاده از حداکثر فضای موجود می­باشد. سپتیک تانک های کامپوزیتی (GRP) امروزه با توجه به مقاومت و قیمت آن رقیبی برای سپتیک تانک های پلی اتیلنی محسوب می شوند.

با توجه به اینکه سپتیک تانک های پلی اتیلنی توسط دستگاه‌های مکانیزه ساخته می‌شود و سپتیک تانک های کامپوزیتی در برخی موارد به صورت قالب های دستی ساخته می‌شود، دقت در فرآیند ساخت در سپتیک تانک های کامپوزیتی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا