مقالات تخصصی

راهکارهای تصفیه لجن

زمانی که تصفیه فاضلاب انجام می گیرد دو نوع محصول بوجود می آید لجن و پساب تصفیه شده .لجن ، مواد جامد موجود در فاضلاب خام ورودی و مواد معلق طی فرایند شیمیایی است که از طریق ته نشینی جدا می شود . بیشترین حجم لجن متشکل از آب می باشد. لجن ها در انواع مختلفی می باشد که درزیر به چند مورد ان اشاره می کنیم:

لجن ته نشینی اولیه

این لجن به رنگ خاکستری بوده و از فاضلاب خام تشکیل می شود.این لجن بدلیل چسبندگی که دارد بسختی اب خود را از دست می دهد. لجن ته نشینی اولیه دارای بوی بسیار بدی می باشد.

لجن هضم شده

– به دلیل کاهش مواد فساد پذیر، بوی زیادی ندارد.

– به رنگ قهوه ای می باشد .

– کاربرد لجن هضم شده در باروری زمین بدلیل داشتن مواد مغذی

– به راحتی آب خود را از دست می دهد.

لجن فعال

این لجن دارای باکتری هوازی زیادی می باشد . در نتیجه تصفیه بیولوژی ایجاد می شود و رنگ ان مانند لجن هضم شده قهوه ای می باشد از این لجن هم مانند لجن هضم شده بدلیل وجود مواد مغذی در باروری زمین استفاده می شود .

لجن حاصل از لایروبی نفتی

خصوصیات متفاوت این لجن بدلیل وجود فراورده های نفتی و فلزات سنگین می باشد .

لجن شیمیایی

رنگ ان متفاوت بوده و خواص این لجن تاحدودی شبیه به لجن اولیه می باشد آبگیری این روش بدلیل مصرف مواد شیمیایی در تصفیه فاضلاب و انعقاد موادمعلق ریز بسیار آسان می باشد .

 

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا