مقالات تخصصی

صافی‌ های ماسه‌ای

از صافی‌های ماسه‌ای برای تصفیه تکمیلی فاضلاب پس از ته‌نشین و یا پساب سپتیک تانک‌ها استفاده می‌شود. این صافی‌ها از یک گودال آببند شده و یا یک سازه آب بند شده تشکیل می‌شوند که داخل آنها از ماسه شسته یکدست پر گردیده است در زیر ماسه‌ها نیز سیستم زهکش قرار دارد. فاضلاب از طریق یک سیستم توزیع کننده روی سطح صافی پخش و از روی ماسه‌ها عبور و به سیستم زهکش می‌رسد. زهکش پساب صاف شده را برای فرایندهای بعد، برگشت دادن یا تخلیه به یک سیستم جذب، جمع آوری می‌کند. برخی از صافی‌ها فاقد کف آب بند بوده و پساب صاف شده مستقیماً به خاک زیرین نفوذ می‌یابد

مکانیسم تصفیه و طراحی صافی

صافی‌های ماسه‌ای اساساً راکتورهای بیولوژیکی هوازی یا رشد چسبنده می‌باشند. سایر فرایندهای بسیار مفید و مهم تصفیه که در صافی‌های ماسه‌ای اتفاق می‌افتد، شامل فرایندهای فیزیکی تصفیه مانند غربال شدن و ته نشینی باعث حذف جامدات معلق در بین مصالح بستر صافی می‌شود و جذب شیمیایی برخی آلاینده‌های محلول ماننده فسفر روی سطح بستر می‌باشد.

پدیده‌ی دیگر که محدوده کننده می‌باشد اشباع شدن سطوح بستر توسط مواد جذب شده است. لایه‌ی بیولوژیکی که از رشد میکروارگانیسم‌ها حاصل می‌شود با جذب مواد توسعه پیدا می‌کند. این میکروارگانیسم‌ها مواد محلول و کلوئیدی موجود در پساب عبوری را جذب و مصرف می‌کنند. این مواد جذب شده صرف تولید سلول‌های جدید شده و یا در شرایط هوازی به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌گردند. بیشتر تصفیه‌ی بیولوژیکی در 15 سانتی متری بستر رویی صافی صورت می‌پذیرد. با عبور پساب از این لایه‌ی فعال صافی BOD کربنی و نیتروژن آمونیاکی حذف می‌شود.

 

امتیاز کاربران post

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا