مقالات تخصصی

 نقش گزینه های زیست محیطی در تصفیه فاضلاب

امروزه طیف گسترده ای از سیستم های تصفیه فاضلاب وجود دارد که اغلب ان ها دارای مشکلاتی از جمله بالابودن قیمت و هزینه ساخت ، مصرف بالای انرژی ، بهره برداری پیچیده و نیاز به تصفیه و دفع لجن می باشد معمولا از تکنولوژی بالای جهت تصفیه فاضلاب استفاده می کند.از جمله سیستم های طبیعی در تصفیه فاضلاب تالاب مصنوعی می باشد .

وتلندها را گاهی به عنوان جعبه های سیاه تلقی می کنند که آب های آلوده را تمیز و شفاف می سازند. ازنظر فنی وتلند طیف وسیعی از اکوسیستم مناطقی است که از شرایط خاک اشباع شده برخوردارند وگونه های گیاهی در آن غالبندو آب در دوره فصل رشد گیاهی در روی زمین یا زیر سطح زمین قرار می گیرد .

وتلندها به دو گروه تقسیم می شود:

– وتلند طبیعی

– وتلند مصنوعی

در اوريل ١٩٩٧ نخستين تالاب مصنوعي به وسيله آهن وكونگ با هدف تصفيه فاضلاب خانگي با جريان سطحي ساخته شد در سال های اخیر با توجه به بازدهی بالا، سازگاری بیشتر تالاب ها با محیط زیست ،ساخت راحت تالاب ها بیشتر در توجه قرار گرفته است گونه های گیاهی ، عوامل هیدرولوژیکی ، مشخصات بستر ، پیکر بندی و … از جمله عواملی هستند که در تالاب مصنوعی تا ثیر دارند.

در کشور بیشتر تصفیه خانه ها با سیستم های هزینه بر و وابسته به انرژی بیشتر کار می کند استفاده از سیستم تالاب مصنوعی در برخی کلان شهر ها ، روستا ها به عنوان یک روش جدید در تصفیه می تواند مورد توجه باشدسیستم تصفیه تالاب مصنوعی با انرژی طبیعی چون باد ، نورخورشید کار می کند این سیستم برای یک فرایند نیاز به یک سطح بزرگ با زمان ماند کافی دارد برای جلوگیری از ورود آلودگی فاضلاب به آب زیرزمینی از عایق بندی بوسیله خاک رس و … استفاده می شود گیاهان باید در اقلیم محلی رشد و نمو پیدا کنند و گیاهانی که دارای ریشه گستر می باشد منجر به چسبندگی بیشتر سطح لایه می شود.

گیاه پالایی با استفاده از پتانسیل فیزیولوژیکی گیاهان سبز، گیاهان آبزی ، گیاهان زراعی ، حتی درختان برای برداشت مواد آلاینده از آب و فاضلاب و خاک یا کاهش خطرات نظیر فلزات سنگین ، مواد رادیو اکتیو و … به کاربرده شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

تمدن تصفیه ایرانیان

شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان یک شرکت خصوصی و از نوع سهامی خاص می باشد که متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف و تهران می باشند که دو دهه در صنعت آب و فاضلاب و سایر فعالیت های زیست محیطی مرتبط فعالیت می نماید. تمدن تصفیه با تکیه بر دانش فنی روز دنیا و کارخانه ساخت مجهز و همچنین تجارب کسب شده در انجام صدها پروژه زیست محیطی توانسته تا مشکلات ناشی از مخاطرات زیست محیطی را به حداقل رسانده و این چالش را به فرصتی برای رشد و شکوفایی کشور در جهت توسعه پایدار کشور بدل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا